Training omgaan met psychische klachten
Maatwerk incompany training voor leidinggevenden
Een eendaagse training, met de rol van de leidinggevende als vertrekpunt: Wat is normaal, wanneer moet ik mij zorgen maken?
Omgaan met psychische klachten
Stel: je normaal zo opgewekte medewerker reageert de laatste tijd erg geprikkeld in vergaderingen en is minder vaak aanwezig bij de lunch. Aan alles voel je dat er ‘iets’ is. Wat doe je dan? De proactieve (re)actie van leidinggevenden op veranderend gedrag is essentieel bij het voorkomen van psychisch verzuim.
Leidinggevenden in de lead
Hoort stress bij het leven? In onze huidige maatschappij is stress aanwezig, daar kunnen we niet omheen. We weten dat het naast omgaan met stress, vooral gaat om herstel. Kort durende stress kan zinvol zijn, maar langdurige stress kan psychische aandoeningen triggeren en leiden tot langdurig verzuim. Als organisatie wil je psychisch verzuim voorkomen of beperken.
Leidinggevenden zijn DE sleutel bij het signaleren van stress, klachten en veranderend gedrag. Omdat dit niet makkelijk is (“Die zag ik niet aankomen”), is het zinvol om leidinggevenden hierin te ondersteunen met kennis en vaardigheden op dit gebied.
Inhoud training
Deze eendaagse training voor leidinggevenden behandelt het omgaan met psychische klachten binnen het team en de invloed van je eigen gedrag als leidinggevende daarbij. Daarnaast is het in het kader van preventie zinvol om kennis en awareness over mentale belasting en breinherstel onder leidinggevenden te vergroten.
Omgaan met psychische klachten op de werkvloer neemt de rol van de leidinggevende als vertrekpunt.
We besteden de ochtend aan:
• Wat zijn signalen van stress of mogelijke psychische klachten, hoe merk ik dit zelf?
• Wat is normaal?
• Wanneer moet ik mij zorgen maken?
• Wat is een stoornis en welke signalen horen daarbij?
• Hoe zorg ik dat ik in mijn rol als leidinggevende blijf en niet ga redden?
• Hoeveel mag ik vragen van iemand die psychische klachten heeft?
In de middag is aandacht voor kennis over wat mentale belasting is, hoe aandacht en concentratie werkt en hoe echt (brein)herstel eruit ziet. Deelnemers zullen reflecteren zowel op persoonlijk vlak als in hun rol van leidinggevende. In hoeverre is er sprake van practice what you preach?
• Ben ik als leidinggevende stress bevorderend of herstelbevorderend?
• Wat is de cultuur binnen ons team?
Zijn stress en herstel onderwerpen van gesprek? Welke afspraken maken wij hierover?
• Ken ik voorbeelden binnen mijn team waar ruimte is voor verbetering?
Als laatste is er ruimte voor casuïstiek:
• Het delen van ervaringen, die hele ingewikkelde casus
• Do’s en Don’ts
• Het zoeken naar en delen van best practices
De training is bedoeld voor maximaal 12 leidinggevenden en wordt op locatie van de klant gegeven.
Leaflet training omgaan met psychische klachten.pdf
download
Start dienstverlening:
In overleg
undefined
539
Naam:
Skils
Telefoon:
088 800 85 55
E-mail:
info@skils.nl